Assalamualaikum semua...heyy jumpa lagi.....lepas aku selesai je solat subuh tadi....tiba2 terasa macam nak update entri baru pulak (macam dapat hidayah lebih kurang) kehkeh..haaa...tapi aku takde idea lah pulakkan...fikir punya fikir termenung dua tiga kali..meniarap baring tetungging macam2 gaya dah aku buat....akhirnya...tiba2 aku terpandang Al-Quran...then aku teringat sesuatu tentang Quran tu..haaa....bagi yang nak baca Quran kan...ada tak yang mengalami masalah nak cari muka surat dalam Quran tu? nak selak2 banyak2 kali kan? susah kan? or ada yang mungkin taktau bahasa arab lagi susah nak cari betul?? kalau betul meh aku tunjuk cara senang nak cari muka surat ni.....yang penting matematik korang masa upsr dpt A la okey baru senang... if matematik korang pon tak lulus tak dapat den nak nolong nye?kehkehkeh..:P



Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?
Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182
Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442

So macam mana?? ada yang tak faham? kalau ada boleh drop komen tanya aku okey??? selamat beramal...:)




P/S : Kata Saiyidina Abu Bakar "Sesungguhnya seorang hamba itu bila merasa ujub kerana suatu perhiasan dunia, nescaya Allah akan murka kepadanya sehinggalah dia melepaskan perhiasan tersebut".

2 comments:

  1. hii salam kenal iya dari vira .. :)
    jangan lupa mapir keweb vira iya di http://www.rumahkiat.com/ vira mau berbagi pengalaman nih.:)
    wah bagus juga iya blog ka2 ... ^_^ good luck iya..... SALAM BLOGER INDONESIA.. :)

  1. wslm...makasih ya...:) gudluck juga buat kamu..SALAM BLOGER MALAYSIA ..:)

Post a Comment